Vi kender alle sammen VOC = Voice of Customer, men nu er det på tide at vi også lytter til VOE = Voice of Employees. Medarbejdernes stemme og velbefindende er afgørende for virksomhedens vækst. Det uudnyttede potentiale hos medarbejderne kommer frem, når de udvikles, trives og bliver hørt.
Vigtige informationer: Dine medarbejdere taler helt sikkert om det der er svært, så det giver god mening at lytte. Der er brugbar information i det som dine medarbejdere siger, og det som ligger dem på sinde. For at kunne høre deres stemmer, så kræver det at der er psykologisk tryghed på arbejdspladsen. Der findes alt for mange medarbejdere der enten er bange for deres leder, eller tillægger lederen alt for meget magt, som dermed skaber distance. Det betyder, at lederne ikke får brugbar viden om gode ideer til forbedringer, der kan skabe trivsel og tryghed. Vi skal være nysgerrige på det, der kan gøre en forskel for vores virksomhed.
Skab et VI-Hold: Ledelse og medarbejdere skal være på samme team, og ikke være ”dem” og ”os” – det koster på virksomhedernes bundlinje, hvis samarbejdet ikke er optimalt. Derimod når ledelsen udviser empati og lytter til medarbejderne, så kan potentialet udvikles og der kan skabes psykologisk tryghed.
Fejl = Læring: Vi skal afskaffe Nul-tolerancen overfor at lave fejl. Vi skal turde at lave fejl og lære af dem – det gælder både for ledelse og for medarbejderne. Heldigvis har mange virksomheder forstået budskabet af, at vi kan Lykkes eller vi kan Lære. Det kræver at vi hylder medarbejderne for at turde prøve og ikke kun for at de lykkes.
Gør noget der virker: Drop den årlige medarbejdersamtale, hvis det er den eneste af slagsen på hele året. Det samme gælder for den årlige Medarbejdertrivsels undersøgelse – det giver ikke nok værdi. Prøv som det mindste at spørge dine medarbejder om de synes det giver værdi. Det handler om at skabe tillid og om at vise omsorg, og der skal lidt mere til.
Så hvad er din strategi for at lytte til VOE – Voice of Employees?