Det udtryk hører jeg rigtig tit, at de stressramte får at vide fra deres arbejdsgiver, at de skal huske at sige til, hvis de har brug for hjælp. Det sker bare ikke, for det er den stressramte ikke altid i stand til. Der er også mange stressramte som siger, at de har sagt fra, men ikke er blevet hørt.
Undgå berøringsangst
Så kære arbejdsgiver undgå berøringsangst, og tag ansvaret væk fra den stressramte. Du som arbejdsgiver skal sætte retningslinjerne, fordi en sygemelding med stress koster meget på den menneskelige side og en del på bundlinjen også. Selvfølgelig skal den stressramte tage ansvar for sig selv, men det kan de først når de er kommet ovenpå igen.
Hvad kan du gøre som chef?
Her er der lige et par ting, som chefen kan iværksætte med det samme, hvis en medarbejder er stressramt:
- Der må ikke arbejdes hjemme efter endt arbejdsdag og ingen overarbejde
- Der skal fjernes arbejdsopgaver fra den stressramte – uanset hvor meget de protesterer
- Ingen computer-arbejde efter kl. 18.00 for at undgå søvnproblemer
- Fasthold den stressramte på arbejdet – evt. på nedsat tid i en periode
- Lav en overskuelig plan for arbejdsopgaver og arbejdstid
- Hold ugentlige opfølgningsmøder
- Vær tålmodig – det betaler sig
- Få evt. hjælp fra en stresscoach